Rusko v slovenskom dezinformačnom priestore (10.1.)

Aj počas prvého týždňa nového roku bola na etablovaných slovenských dezinformačných portáloch prítomná ruská propaganda. Najviac aktívny bol opäť Hlavný denník, ale pridali sa aj stálice na dezinformačnej scéne ako Extra plus, Infovojna a Zem a Vek.

Hlavný denník priniesol reakciu ruského ministerstva zahraničných vecí na výrok Mika Pompea, ktorý sa nechal počuť, že administratíva Donalda Trumpa bola mimoriadne tvrdá voči krokom Kremľa. Reakcia obsahovala historický obraz Napoleona ako ustupuje s porazenou armádou po neúspešnom ťažení v cárskom Rusku. Hlavný denník túto reakciu komentuje nasledujúcimi slovami: ,,Rusi chceli symbolicky Washingtonu naznačiť, že aj Napoleon si veľa namýšľal a napokon musel z Moskvy porazený odtiahnuť.“ Veľmi nezaujatý pohľad na vec.

Ďalšie 4 príspevky uverejnené na stránke Hlavný denník predstavujú tradičnú ruskú propagandu týkajúcu sa vybavenosti ruskej armády či vyspelosti vesmírneho programu. Stíhačka Su-57 si môže podľa autora článku nárokovať titul najsilnejšej stíhačky sveta s najsilnejším motorom. 

Kremeľ sa taktiež hlási novou pýchou vo vesmíre, ktorou je obnovenie vesmírnej zeleninovej záhrady. Výskumníci pracujú na vytvorení skleníka dopravníkového typu, ktorý bude okrem listových šalátov produkovať aj mrkvu a paradajky. Autor, ako inak, uvádza, že ruský skleník je oveľa efektívnejší ako americké alternatívy. 

Hlavný denník predstavil čitateľovi aj ruský proti-raketový letecký komplex. Autor ho označuje ako jedinečný stroj, ktorý ma obdobu len v sci-fi filmoch. V článku je taktiež spomenuté, že komplex vzbudzuje u USA znepokojenie z dôvodu bezmocnosti amerického obranného systému voči tejto zbrani. 

Týždenný prehľad ruských zbraní zakončuje Hlavný denník predstavením ponorky. Článok uvádza, že ide o najrýchlejšiu ponorku na svete s najhlbším ponorom. Podľa autora zrýchlenie ponorky je porovnateľné so zrýchlením cestného automobilu na asfalte. Skúste hádať. Americké ponorky zaostávajú za tými ruskými. 

Opäť môžeme pozorovať ako si Hlavný denník odporuje so svojimi článkami. Na jednej strane pravidelne prinášajú informácie o novom vývoji ruských zbraní a sile ruskej armády. Na strane druhej uverejňujú články v ktorých je Rusko vykresľované ako globálny mierotvorca, ktorý nemá záujem zbrojiť ale radšej posilňovať mier a stabilizáciu sveta. 

Ďalší článok na Hlavnom denníku informuje čitateľa, že Ukrajina odmietla ruskú vakcínu proti covid-19. Ukrajinsky námestník ministerstva zdravotníctva Viktor Ljaško to komentoval slovami, že ,,Ukrajina použije proti ochoreniu iba také vakcíny, čo úspešne prejdú treťou fázou klinických testovaní.“

Článok dáva priestor reakcii opozičného politika Viktora Medvedčuka, ktorý je predsedom rusofilnej strany Opozičná platforma. Ten to komentoval slovami, že ,,žiadna vakcína proti koronavírusu zatiaľ neprešla treťou fázou klinických skúšok“ a chce aby to niekto vysvetlil ministrovi zdravotníctva. V tomto prípade je evidentné, že Viktor Medvedčuk zavádza, keďže napríklad vakcína BioNTech/ Pfizer dokončila poslednú fázu testovania – známu ako fáza 3 a po vyhodnotení údajov, krajiny začali sprístupňovať túto vakcínu na verejné použitie.  

Portály Extra plus a Infovojna citujú hovorkyňu ruského ministerstva zahraničných vecí, ktorá tvrdí, že za nepokoje, ktoré vyvrcholili útokom na americký Kapitol stojí „Americký volebný systém, ktorý je zastaraný; nespĺňa moderné demokratické štandardy, čím vytvára priestor pre nespočetné porušovanie pravidiel; a americké médiá sa navyše stali nástrojmi politického boja,“.  

Netreba pripomínať, že pri ruskom volebnom systéme je už dnes všetkým známe kto bude prezidentom, a ktorá strana bude ovládať všetky výkonné funkcie. Taktiež nie je žiadnym verejným tajomstvom, že média pôsobiace v Rusku spadajú financovaním buď priamo pod Kremeľ alebo sú vedené ľuďmi blízko k Putinovmu režimu. Nezávislé média, ktoré sa neboja kriticky vyjadrovať na adresu Vladimira Vladimiroviča, musia z dôvodu vlastnej bezpečnosti pôsobiť v zahraničí. Ide napríklad o portál Meduza, ktorý má ústredie v lotyšskej Rige. 

Podľa stránky Zem a Vek sú média ako Sputnik a RT neprávom označované na za nebezpečné média šíriace pro-ruskú propagandu. Naopak, autor článku tvrdí, že práve americké a európske média sú tie, ktoré sa venujú proti-ruskej propagande, šíria falošné správy, podporujú opozíciu a propagujú štátne prevraty. Uvádza, že sloboda slova v západných médiách neexistuje a média podliehajú tvrdej cenzúre. Podľa verejne dostupných informácií je skôr evidentné, že všetky spomenuté prívlastky k americkým a európskym médiám dokonalé sedia na fungovanie práve ruských médií. Keby to bolo tak, ako stojí v článku, nemohol by Zem a Vek šíriť tieto bludy.


Autori: Martin Nociar, Matej Spišák

Close