Rusko v slovenskom dezinformačnom priestore (14.2.)

Navaľnyj, NATO, či návštava európskeho predstaviteľa Josepa Borella v Moskve. Aj to boli témy, ktoré sa za posledný týždeň šírili na dezinformačných weboch. V tomto článku prinášame ich prehľad.

V jednom z príspevkov Hlavných správ sa snažil autor ironickým spôsobom zdiskreditovať Navaľného poukázaním na to, že všetka kritika vládnych elít, ako aj jeho film, sú nepodložné. Každý kto sa mu postaví je automaticky označený za konšpirátora. 

V inom článku, tentoraz na Hlavnom denníku, už tradične spomínajú konšpiráciu o tom, že Navaľnyj je iba dosadený zahraničnými informačnými službami, pričom sa má jednať o agenta NATO. Práve z tohto dôvodu ruské ministerstvo zahraničia odmieta nazývať Navaľného a jeho spojencov opozíciou. 

O „mýtickej otrave“ Alexeja Navaľného píše – už ako býva zvykom – Jevgenij Paľcev alias Eugen Rusnák na webe Zem a Vek. Okrem popierania Navaľného otravy a jeho „zázračného vyliečenia“, ktoré zvyčajne dáva do úvodzoviek, zmieňuje aj nemecké a rakúske zahraničnopolitické záujmy, podľa ktorých je vraj Rusko iba „nepriateľ a agresor“. 

V inom článku sa Paľcev venuje bieloruskej opozičnej líderke, ktorú pokladá za figúrku, ktorá ma slúžiť záujmom zahraničia. Dôkazom má byť tentoraz to, že zahraničie údajne financuje jej pobyt v Litve. 

Záujmu Paľceva sa nevyhla ani návšteva šéfa európskej diplomacie Josepa Borella v Moskve. Európsku úniu opisuje ako chorú, skazenú pričom súčasne hovorí o „euroatlantickej pandémii“, ktorá sa prejavuje silnou averziou voči Rusku. Zatiaľ, čo Josepa Borella označil za schizofrenika, Lavrov zožal ovácie za jeho rozvážne zvládnutú situáciu. 

Návšteva Borella v Moskve bola témou aj pre autora Hlavných správ, ktorý citoval Lavrova. Ten sa vyjadril pre youtube kanál Solovjov Live, že Rusko je pripravené prerušiť vzťahy s EÚ, „ak ešte raz uvidia, …že v nejakej oblasti EÚ uvaľuje sankcie, ktoré vytvárajú riziko pre ruskú ekonomiku, vrátane citlivých sfér hospodárstva.“ Autor článku navyše hovorí o „rusofóbnom jadre EÚ“, ktoré sa výrazne stavia voči Rusku. Rusko na druhej strane je vždy otvorené dialógu, ak EÚ prehodnotí svoje geopolitické priority. Podľa autora to neboli Rusi, kto inicioval ochladenie vzťahov medzi Bruselom a Moskvou. Na rovnakú tému a v podobnom štýle sa vyjadril aj Hlavný denník

Zatiaľ čo Hlavné správy čerpajú z ruského Youtube kanálu, Hlavný denník zdieľal článok, podľa ktorého Rusko chce posilniť prístup k platformám (ruským), kde by sa mohol na rozdiel od YouTube voľne šíriť obsah (ruský). Potvrdzujú to ešte aj vyjadrením propagandistického novinára Vladimíra Solovjeva. 

Hlavný denník už tradične prináša „novinky“ a informácie z prostredia ruského armádneho priemyslu. Ani tento týždeň si autor článku neodpustil spomenúť súperenie Ruska s „agresívnym“ NATO, pričom ruskí experti odporúčajú spustiť protiútok (resp. preventívny úder) s cieľom zastaviť inváziu spojencov NATO. Dodávajú tiež, že Rusko je schopné poraziť NATO v totálnej vojne, avšak v článku chýba dôkaz, ktorý by to potvrdil.

V podobnom duchu bol písaný aj druhý príspevok, v ktorom by mali byť ruské silové zložky schopné zlikvidovať akýkoľvek útok zo strany NATO už v zárodku. 

Hlavné správy spolu s Hlavný denníkom citovali príspevok Jána Čarnogurského zverejnený na stránke jeho Slovensko-ruskej spoločnosti, kde opisuje situáciu okolo Navaľného ako propagandistickú operáciu. Tiež poukazuje na to, že Putinova podpora aj napriek protestom neklesla. 

Autor článku na portáli Infovojna zas hovorí o potrebe vymaniť sa z ideologického kontextu v prípade keď hovoríme o vede a najmä o zdraví ľudí. Mieril pritom na informácie týkajúce sa vakcín, ktoré by jednoznačne nemali byť politizované. V článku spomína príklady, kedy podľa jeho slov protiruské média a platformy písali v pozitívnom duchu o ruskej vakcíne najmä po vydaní štúdie v prestížnom lekárskom časopise Lancet. Na to, že autor je zástancom objektivity a toho, že do vedy by nemala zasahovať politika však opomenul negatívne reakcie na „západné“ vakcíny, ktoré sa vo veľkom objavovali aj v slovenských pro-ruských médiách. 


Autori: Kristína Márová, Martin Nociar, Matej Spišák

Close