Rusko v slovenskom dezinformačnom priestore (17.1.)

V článku prinášame prehľad pro-kremeľských dezinformácií, ktorými nás tento týždeň obohatili Hlavné správy, Zem a Vek a Hlavný denník.

Do pozornosti Hlavných správ sa tento týždeň dostala aj téma venezuelských volieb. Autor príspevku konštatuje, že Európska únia uznala to, čo od samého začiatku tvrdili „zlí Rusi a Číňania.“ Okrem toho, že z článku nie je celkom jasné, čo tým autor presne myslel, nakoľko postoj Európskej únie a Slovenska zostal nezmenený. Parlamentné voľby z decembra 2020 teda nepokladá za demokratické a slobodné. Článok navodzuje dojem, že si venezuelská spoločnosť namiesto „americkej figúrky“ vybrala práve stranu Nicolasa Madura. Autor článku však zabudol zmieniť, že spomínané voľby opozícia na čele s Guaidóm bojkotovala a účasť dosiahla iba niečo málo cez 30%. Pri tejto príležitosti je potrebné pripomenúť, že Rusko spoločne s Čínou patria ku krajinám, ktoré uznávajú Nicolasa Madura ako právoplatného prezidenta.

Tradičnou a populárnou témou na danom webe je aj večné „súperenie USA s Ruskou federáciou“. V jednom z článkov priniesli prepis rozhovoru ruského novinára s americkým veľvyslancom na Ukrajine. Cieľom príspevku bolo poukázať na to, ako zmienený novinár „zmietol“ veľvyslanca a tým potvrdil, že „americká propaganda už stratila dych“. Naozaj nepriestreľný dôkaz.

V inom článku prichádzajú Hlavné správy so senzačnou informáciou, a to, že ruskí vedci (mimo iné aj uzbeckí) prišli na spôsob ako zničiť koronavírus. Zaujímavé je, že túto „priekopnícku myšlienku“ priniesli ako jediní. Uvidíme, či ju niekto začne využívať.

Hlavné správy venovali priestor aj situácii v Bielorusku. Opozičná líderka  Sviatlana Cichanovská verí, že nadchádzajúce Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji budú národné tímy bojkotovať v prípade, ak nepríde k zmene miesta konania. Článok, ktorý mimo iné čerpá informácie z ruského portálu Sputnik, je zakončený informáciou o vynesených obvineniach opozície z vytvorenia extrémistického hnutia za účelom zmocnenia sa štátnej moci, čo vytvára značný diskreditačný dojem. Nikto však nebude bojkotovať hokejové majstrovstvá kvôli opozičnej líderke. Práve naopak. Dôvodom je brutálne potlačenie občianskych protestov bepečnostnými zložkami.

Stálicou je aj vyzdvihovanie ruskej vakcíny Sputnik V a poukázovanie na jej komparatívne výhody v cene a účinnosti. Autor článku nezabudol pripomenúť, že Rusi boli prví, ktorí s vakcínou prišli. Škoda, že jej neveria ani samotní Rusi.

Za Hlavnými správami nezaostáva ani Hlavný denník, ktorý pravidelne opisuje Rusko iba v superlatívoch. Tento týždeň priniesli viacero článkov venujúcich sa ruskej armáde a novým technológiám. 

Jedným z nich je článok s názvom „Baltská flotila a pozemná obrana Kaliningradu – najefektívnejší bojový organizmus na svete“. Už ako evokuje názov príspevku, ruské armádne sily sú opísané priam ako dokonalé. Zaujímavé je, že modernizačné tendencie a nasadenie ruskej armády má byť iba defenzívny krok voči posilňovaniu výzvedných systémov NATO a možnej obavy z anexie danej oblasti zo strany susedných krajín presadzujúcich „protiruskú politiku“.

Obraz Ruska ako obete, ktoré sa vehementne snaží iba brániť voči agresívnemu NATO, prináša aj nasledujúci článok, podľa ktorého Rusko NATO „zničí“ už v Pobaltí, ak bude naďalej pokračovať s provokačnými aktivitami. Na druhej strane silné zoskupenie vojsk na Kryme má byť iba obrannou reakciou na základne v Zakaukazsku, ktoré buduje NATO. 

V podobnom duchu sa niesol aj ďalší príspevok z dielne Hlavnného denníka. V tomto prípade má ísť o ruský protiraketový štít patriaci medzi jeden z najefektívnejších na svete, schopný odolávať akejkoľvek hrozbe, dokonca aj útokom z vesmíru. Prioritne má však odolávať všetkým „americkým hrozbám“. Autor citujúci web topwar.ru tiež pripomína, že americké publikácie nezodpovedajú realite keď hovoria o slabostiach ruských protilietadlových a protiraketových systémov. Začíname pochybovať, či sa Hlavný denník nemení na katalóg prvotriednej ruskej vojenskej techniky.

O informácie zo zmieneného portálu sa opieral aj ďalší článok zverejnený na webe Hlavného denníka, ktorý konštatuje, že ukrajinské velenie plánovalo vojnu s Ruskom o Krym. Ruskú anexiu Krymu dávajú do úvodzoviek, pričom celý článok zakončujú konštatovaním, že „ukrajinskí výsadkári boli pripravení „dať lekciu“ ruským útočníkom, ale rozkaz nebol nikdy vydaný, pretože mnohé jednotky ozbrojených síl Ukrajiny sa bez boja vzdali Rusom alebo prešli na ich stranu,“ čím celú záležitosť ohľadom ruskej anexie bagatelizuje. 

Jeden z najaktívnejších šíriteľov ruskej propagandy Jevgenij Paľcev alias Eugen Rusnák sa tento týždeň nenechal zahanbiť. Na webe Zem a Vek zdieľal až štyri články nesúce znaky ruskej propagandy. 

prvom z nich opisuje novozvolenú moldavskú prezidentku ako rusofóbku, pričom nie je prekvapivé, že chce zlepšovať vzťahy s Ukrajinou, kde sú podobné pomery. Druhý článok zase stavia Rusko do pozície obete, pričom konštatuje, že akokoľvek sa Rusko zachová vždy bude pre „západné“ krajiny vinné a zlé. 

Rusnákovej kritike ani tento týždeň neušli mainstreamové média, ktoré majú slúžiť na protiruskú propagandu. Tentoraz išlo o „slniečkársku konšpiráciu“ o novom bieloruskom znaku, ktorý by mal znázorňovať odklon od Ruska a priblíženie sa k „Západu“.

Posledný článok obviňuje ukrajinské politické špičky z toho, že ich odmietanie ruskej vakcíne je iba čisto politická záležitosť. Vakcínou Sputnik V sa mal dať zaočkovať samotný prezident Zelinskyij, pričom táto možnosť je odopieraná bežným Ukrajincom, ktorých údajne väčšina, danej vakcíne dôveruje. To by naozaj musela ruská propaganda fungovať ako švajčiarske hodinky.


Autori: Kristína Márová, Matej Spišák

Close