Rusko v slovenskom dezinformačnom priestore (20.12.)

Vianoce sú už za rohom, no slovenskí dezinformátori nepoľavili. V článku Vám prinášame prehľad toho, čo sa za posledný týždeň šírilo. Aj tento týždeň patrili medzi najaktívnejšie webové portály Hlavný denník a Hlavné správy.

Do pozornosti dávame článok zverejnený na webe Hlavného denníka, ktorý cituje šéfa ruskej diplomacie Sergeja Lavrova. Európska únia podľa neho nie je ochotná normalizovať vzťahy s Ruskom, a to aj napriek snahám Moskvy. V texte sa tiež spomína ukrajinská kríza a následné európske sankcie, avšak bez hlbšieho rozboru a kontextu. Zmienená informácia navodzuje dojem, akoby sankcie, ktoré prišli po ruskej anexii Krymu na základe nelegálneho referenda a prostredníctvom hrubej vojenskej sily, neboli oprávnené. Celý článok stavia Rusko do defenzívnej pozície, pričom ich aktivity sú iba reakciou na zahraničné „nespravodlivosti“.

Rusko do pozície obete stavia aj druhý článok na zmienenom webe. V tomto prípade citujú Putina, ktorý je presvedčený o zahraničných zásahoch do nadchádzajúcich jesenných volieb v Rusku. Okrem toho, že v článku nebolo bližšie definované, o ktoré krajiny by konkrétne malo ísť, dodáva, že Rusko je v záujme zvýšenia transparentnosti otvorené zahraničným pozorovateľom. Samozrejme na podporu tejto citácie bolo potrebné porovnať Rusko s prezidentskými voľbami v USA. Tie však boli úplne otvorené, pričom výsledok sa verejnosť dozvedela až nejaký čas po voľbách. V Rusku väčšinou výsledok vedia ešte pred voľbami. Autor textu tiež zabudol zmieniť druhú stranu mince. Ruské snahy ovplyvňovať a zasahovať nie len do volieb ale napríklad aj do ľudových hlasovaní v iných krajinách. 

Hlavný denník tiež uverejnil článok, ktorý cituje pasáže z videa neúspešného prezidentského kandidáta Eduarda Chmelára. Ten má vo svojom videu kritizovať navrhovanú Bezpečnostnú stratégiu Slovenskej republiky a pokladať ju za príliš tvrdú voči Rusku, čo vraj zbytočne spôsobí narastajúce konfrontácie s Ruskom. Tvrdí, že stratégia vyčíta Rusku každú maličkosť, často vraj podloženú nepravdivými argumentmi. Pri ruských akciách v zahraničí však len ťažko hovoriť o maličkostiach.

Dezinformačný web sa dotkol aj témy Ukrajiny. Z rozhovoru s bývalým zamestnancom štátnej tajnej bezpečnostnej služby na Ukrajine, ktorý v roku 2014 „prebehol“ k Rusom vyplýva, že USA využívajú Ukrajinu ako laboratórium na výrobu biologických zbraní. Vasilij Prozorovov je pritom, mimo iné, známy aj tvrdeniami, v ktorých zo zostrelenia lietadla MH-17 obviňuje Ukrajinu a nie Rusko. Ak by hovoril presne to, čo mu v Moskve prikážu, nevyzeralo by to inak.

Za Hlavným denníkom nezaostávajú ani Hlavné správy, ktoré sa vyjadrili k téme Bieloruska. Okrem zjednodušovania celej situácie, zverejnený článok opisuje opozičnú predstaviteľku ako „samozvanú líderku“ nedisponujúcu väčším vplyvom. Samozrejme nechýbajú informácie o financovaní, podľa ktorých sa Cichanovská spolieha na peniaze z Európy a mimovládnych organizácií. To môže znova navodzovať dojem zásahov zo zahraničia. Ako vytrhnuté z knihy ruských propagandistických praktík.

Aktívny v zdieľaní pro-rusky orientovaných dezinformácií bol tento týždeň aj portál Extraplus.  V jednom z článkov bol citovaný Putin, ktorý vyzdvihol rýchlu reakciu Ruska na pandémiu koronavírusu. Dokonca sa vyjadril, že situáciu zvládli lepšie ako v mnohých iných krajinách. Ruské zdravotníctvo bolo podľa jeho slov účinnejšie ako iné zdravotnícke systémy. Je však otázne, či je možné túto informáciu pokladať za pravdivú vzhľadom na všeobecne známu (ne)kvalitu ruského zdravotníctva, prípadne existujúce pochybností o reálnych číslach nakazených a mŕtvych v Rusku.

Web tiež zdieľal odporúčanie na knihu od ruského publicistu Nikolaja Starikova s názvom Geopolitika z ruského pohľadu. Celú knihu však možno označiť za zmes voľných úvach o dejinách a propagandy.

V neposlednom rade sa pro-putinovsky orientované média opäť vyjadrili k vakcínam. Lepšie povedané k ruskej vakcíne, ktorú už, ako býva zvykom, opisujú iba v superlatívoch. 

Príspevky Hlavného denníka, čerpajúce z ruského portálu RT, navodzujú dojem, že ruská vakcína je naozaj dokonalá. V jednom z nich si autor neodpustil citovať ruského prezidenta. Rusko vraj ako prvé na svete prinieslo vakcínu, ktorá ja účinná, bezpečná a neexistujú žiadne prípady vedľajších účinkov. To je pochopiteľné, keď vakcínu ani poriadne neotestovali.

Nesmieme opomenúť ani príspevok Eugena Rusnáka alias Paľceva na webe Zem a Vek, podľa ktorého si mainstreamové média ruskú vakcínu nevšímajú. Poukazuje aj na klamstvách o ruských vakcínach, ktoré sa šíria na internete. Za dezinformáciami má – ako inak – stáť bohato financovaná zahraničná kampaň

Zaujímavosťou však je, že autori týchto článkov zabudli zmieniť prieskum, podľa ktorého ruskej vakcíne nedôveruje ani väčšina Rusov. A asi majú dôvod.


Autor analýzy: Autori: Kristína Márová, Martin Nociar, Matej Spišák

Close