Rusko v slovenskom dezinformačnom priestore (7.2.)

Aj počas tohto týždňa priniesli slovenské dezinformačné weby množstvo „alternatívnej pravdy“ a pro-ruskej propagandy.

Hlavný denník spolu s Extraplus priniesli čitateľom príspevok zdieľajúci status Ľuboša Blahu. V ňom spochybňuje protivládne protesty v Rusku a ich účastníkov charakterizuje ako deti, ktoré sú oblbnuté americkou propagandou. Kritický sa vyjadruje aj na adresu šéfa diplomacie EÚ Josepha Borella, ktorý odsúdil násilie páchané na protestujúcich zo strany vládnych bezpečnostných zložiek. Naopak, Blaha tvrdí, že Rusko je vďaka Putinovi ,,silná veľmoc, z ktorej srší sebavedomie a rešpekt“.

Aj v ďalšom článku dal Hlavný denník priestor statusu Ľuboša Blahu. V tomto statuse Blaha opäť oroduje za Vladimíra Putina a napadá prezidentku Zuzanu Čaputovú. Kritizuje, že Zuzana Čaputová sa zastáva Alexeja Navaľného, ktorý bol podľa jeho slov odsúdený za ,,zlodejinu a nie za jeho názory“ a pridáva tiež konšpirácie, že Navaľnyj je financovaný západnými tajnými službami.

Ďalší článok z dielne Hlavného denníka zdieľa príspevok z ruskej stránky Nation-news.ru. Podľa stránky protesty, ktoré sa spustili po zadržaní Navaľného, pomáhajú organizovať aktivisti, ktorí sú školení v USA. Tvrdia, že na čele týchto aktivistov je Eugénia Čirikova, ktorá sa údajne venuje výskumu a vývoju metód odporu s cieľom zvrhnúť príslušnú vládu. O tom, že protestujúci majú dosť autoritatívnej a korupčnej vlády Vladimíra Putina nie je v článku ani slovo.

V ďalšom príspevku sa Hlavný denník dotkne aj ruskej vakcíny Sputnik V. Celkové vyznenie článku sa dá považovať za agitáciu na schválenie vakcíny Sputnik V na Slovensku, a to aj bez kontrolnej registrácie zo strany EÚ. V druhej časti príspevku autor z Hlavného denníka dáva priestor výrokom predsedu SNS Andreja Danka, ktorý sa stretol s veľvyslancom Ruskej federácie Igorom Bratčikovom. Podľa Dankových slov zhodnotili ,,úspešné obdobie rozvoja slovensko – ruských vzťahov v rokoch 2016 – 2020. Urobili sme obrovský krok v oblasti športu, kultúry, ale i v oblasti novodobých slovensko – ruských vzťahov.“. Danko s chválou na svoju adresu nešetril a nezabudol sa pochváliť, že jeho dobré vzťahy s Moskvou ,,využijeme na to, aby Slovensko bolo jeden z prvých štátov v Európe, ktorý bude mať umožnený prístup k očkovacej látke Sputnik.“.

Hlavný denník priniesol aj preklad článku zo svojho obľúbeného portálu RT, šíriaceho ruskú propagandu vo svete. V tomto príspevku Ruskí akademici odporúčajú vrátiť sa k systému päťročného plánovania, ktorý bol príznačný pre ekonomiku Sovietskeho zväzu. Podľa ich slov bude možné zvýšiť minimálnu mzdu, dávky v nezamestnanosti alebo dôchodky. Otázne je ako to chce Kremeľ v praxi realizovať. Ak Moskva plánuje súkromným firmám nariaďovať čo a koľko majú vyrábať a komu to majú predávať, tak naozaj nejde o moc progresívny plán. Nehovoriac o tom, že aj ekonomicky systém Sovietskeho zväzu bol jedným z dôvodov neudržateľnosti a rozpadu tohto režimu. Alebo spravia masovú privatizáciu? Tak či tak problémy pomerne nízkej životnej úrovne je potrebné hľadať pravdepodobne niekde inde. Dobrým začiatkom by bolo možno začať riešiť vysokú mieru korupcie, ktorá je pre Ruskú federáciu príznačná.

Ďalším rusofilom, ktorý dostal priestor na Hlavnom denníku je Ján Čarnogurský. Vo svojom príspevku kritizuje hlavú štátu, Zuzanu Čaputovú a taktiež vládnych predstaviteľov z toho, že ešte Slovensko nedisponuje ruskou vakcínou Sputnik V. Čarnogurský píše o vakcíne Sputnik V v superlatívoch v porovnaní s vakcínami zo Západu. Tiež pridáva obvinenia médií ako SME, Denník N alebo .týždeň s tvrdením, že prinášajú schválne ohováranie ruskej vakcíny a zamlčiavajú jej plusy. Naopak média, ktoré podľa Čarnogurského pravdivo informujú o Sputniku V sú Hlavné správy, Hlavný denník, Slobodný vysielač alebo Extraplus.

Hlavná denník prináša aj článok, ktorého titulok sa dá považovať za ukážkový clickbait. Titulok nesie názov ,,USA zase strašia: Jadrová vojna s Ruskom alebo Čínou je reálnou možnosťou“, avšak v samotnom príspevku sa tento naratív, ktorý by robil z USA agresora nenachádza. Článok prináša pohľad Charlesa Richarda zo Stratcomu, ktorý uvádza, že USA bude musieť opäť aktívne súťažiť v zbrojárskych programoch, aby práve agresiu krajín ako Čína a Rusko dokázali udržať na uzde. Upozorňuje taktiež na destabilizujúce správanie týchto krajín, ktoré môže dopomôcť k vzniku konfliktu.

Sériu vyjadrení, hovorcu Kremľa Peskova prináša portál Hlavné správy. V prvom článku zdieľajú vyjadrenie, že zatknutie Navaľného nebude mať vplyv na vzťahy EÚ s Ruskom. Tvrdí, že nedôjde na „taký nezmysel, ako prepojenie vyhliadok vzťahov medzi Ruskom a EÚ s prípadom tohto väzňa“. Väčšina krajín EÚ sa voči situácii v Rusku stáva kriticky a niektoré z nich dokonca požadujú od Nemecka aby sa postavilo voči Moskve razantnejšie, najmä v prípade dokončenia plynovodu Nord Stream 2. Kritikou a volaním po prísnejších sankciách nešetrí ani Európsky parlament.

V ďalšom vyjadrení Peskov obhajuje hrubú silu, ktorá bola použitá proti demonštrantom na protestoch proti zadržaniu Alexeja Navaľného. Podľa jeho slov orgány činné v trestnom konaní konajú efektívne a v záujme toho, aby účasť na nepovolených akciách neviedla k provokáciám a horším následkom. Taktiež odmieta, že by počas protestov dochádzalo k policajným represiám. Videá od samotných protestujúcich a správy od zahraničných novinárov a nezávislých pozorovateľov hovoria o niečom inom.

Hlavné správy prinášajú aj vyjadrenia ministra zahraničných vecí RF Sergeja Lavrova. Ten sa kritický vyjadruje na reakciu Západu v kontexte procesu s Navaľným. Podľa neho sú tieto reakcie arogantné a nevhodné. Demonštrácie v Rusku nazýva miernejšími oproti tým, ktoré sa odohrávajú na Západe. Lavrov zároveň vyzýva EÚ k väčšiemu boju voči dezinformáciám. Navrhuje a považuje za dôležité vytvoriť s EÚ kanál pre dialóg venujúci sa boju proti dezinformáciám. V tomto prípade ide o veľký paradox. EÚ napríklad na boj proti dezinformáciám, ktoré z veľkej časti práve pochádzajú z médií financovaných ruskou vládou, zriadila portál euvsdisinfo.eu.

Ďalší článok sa diplomatom priamo venuje a informuje o ich vyhostení z RF. Konkrétne išlo o diplomatov zo Švédska, Poľska a Nemecka. Dôvodom vyhostenia bolo údajne zúčastnenie sa diplomatov na protestoch proti Navaľného zadržaniu a ich následná podpora ruského opozičného politika. Kremeľ tvrdí, že správanie diplomatov protirečí Viedenskej konvencii. Dotknuté krajiny sa k tomu okamžite vyjadrili a ohradili sa voči tomuto kroku zo strany Kremľa.

Hlavné správy aj Zem a Vek sa vyjadrili k udalosti, kedy ukrajinská vláda zakázala 3 televízne programy, pre ktoré bolo charakteristické šírenie ruskej propagandy. Navyše boli priamo späté s rusofilnou opozičnou stranou – Opozičná platfoma. Obrovskú náklonnosť tejto strany k Moskve potvrdzuje aj fakt, že Vladimír Putin je krstným otcom dcéry predsedu Opozičnej platformy. V dôsledku kroku ukrajinskej vlády je Volodimir Zelenskyj nazývaný Hlavnými správami napríklad ako diktátor, ktorý bráni slobode slova na Ukrajine. Nezaostáva ani Zem a Vek a tento krok prirovnáva Eugen Rusnák ku “gigantickému honu na bosorky“ alebo “barbarskej cenzúre“.

Rusnák sa k urážkam na adresu Zelenského vyjadruje aj v ďalšom článku na portáli Zem a Vek. V tom príspevku tvrdí, že Zelenskyj je na Ukrajine nepopulárny a jeho preferencie klesajú. Podľa Rusnáka to ma byť aj z dôvodu, že sa Zelenskému nepodarilo skoncovať s divokou rusofóbiou na Ukrajine a tiež, že nezrušil otroctvo Západu. Dôležité je pripomenúť, že Zelenskyj od začiatku odsudzuje Ruskú agresiu, s ktorou ma Ukrajina dočinenia z predošlých rokov, a taktiež zasahovanie Kremľa do vnútorných záležitosti Ukrajiny.

Zem a Vek prináša aj vyjadrenia Alexandra Lukašenka, ktorý tvrdí, že sa Bielorusko nikdy v svojej histórii nepodriadilo zahraničným politikom. Podľa Lukašenka sa vďaka tomu presadili na medzinárodnej scéne, kde pôsobia sebestačne a silno. Nie je tajomstvom, že od roku 1994, odkedy je Lukašenko pri moci, Bieloruskí občania takmer nepoznajú slobodu. Ukazovatele životnej úrovne v Bielorusku tiež poukazujú na zavádzanie bieloruského autokrata.

Eugen Rusnák sa počas týždňa vyjadril aj k témam Navaľnyj a Sputnik V. Otravu ruského opozičného politika a následný vykonštruovaný proces zo strany Kremľa nazýva propagandistickou a mediálne-politickou fraškou, ktorú rozdúchava EÚ a USA. Konšpiruje, že západne spravodajstvo celú vec okolo Navaľného vykonštruovalo, mýli sa a podsúva verejnosti falošne mýty a lži o politickej situácii v Rusku. Spochybňuje taktiež pozíciu Navaľného, ako lídra opozície a nazýva ho zahraničným agentom.

Rusnákovi sa taktiež nepozdáva opatrnosť zo strany EÚ voči ruskej vakcíne Sputnik V. Podľa neho je EÚ voči Rusku kritická z dôvodu, že Kremeľ „napreduje vlastnou cestou, rozvíja sa podľa vlastného svedomia a vedomia a celému svetu ukazuje celú prehnitosť, nezmyselnosť a škodlivosť takzvaných „západných hodnôt“ a „euroatlantickej orientácie.“. Taktiež tvrdí, že Brusel šíri bezdôvodne paniku, nenávisť a obavy z Ruskej federácie.   


Autori: Kristína Márová, Martin Nociar, Matej Spišák

Close