Rusko v slovenskom dezinformačnom priestore (február 2021)

Podobne ako počas predchádzajúcich dvoch mesiacov, aj vo februári sme pozorne sledovali slovenské dezinformačné weby. Ako už správne tušíte, pro-kremeľskej propagandy sme objavili viac, než dosť. Čo všetko sa vo februári šírilo, spolu so zaujímavými dátami k jednotlivým webom, sa dozviete v článku.

Podobne ako v prvom mesiaci roku 2021, aj vo februári sme sledovali aktivitu dezinformačných webov. Počas monitoringu sme sa pozornejšie zaoberali 4 webmi: Zem a Vek; Hlavné správy; Hlavný denník; Extra plus. Pri každom z nich prinášame prehľad tém, a tiež dáta z nástroja CrowdTangle. Na záver porovnáme aktivitu dezinformačných webov s tradičnými médiami.

Zem a Vek

Na dezinformačnom webe Zem a Vek bol v šírení pro-ruskej propagandy mimoriadne aktívny Eugen Rusnák, známy tiež ako Jevgenij Paľcev. Dáta pre Zem a Vek však chýbajú, keďže im pred istou dobou Facebook vymazal stránku.

Ako zvyčajne sa angažoval autor Eugen Rusnák. V článku tvrdí, že Zelenskyj je na Ukrajine nepopulárny a jeho preferencie klesajú. Podľa Rusnáka to ma byť aj z dôvodu, že sa Zelenskému nepodarilo skoncovať s divokou rusofóbiou na Ukrajine a tiež, že nezrušil otroctvo Západu. Dôležité je pripomenúť, že Zelenskyj od začiatku odsudzuje ruskú agresiu.

Zem a Vek prináša aj vyjadrenia Alexandra Lukašenka, ktorý tvrdí, že sa Bielorusko nikdy v svojej histórii nepodriadilo zahraničným politikom. Podľa Lukašenka sa vďaka tomu presadili na medzinárodnej scéne, kde pôsobia sebestačne a silno. Nie je tajomstvom, že od roku 1994, odkedy je Lukašenko pri moci, bieloruskí občania takmer nepoznajú slobodu. Ukazovatele životnej úrovne v Bielorusku tiež poukazujú na zavádzanie bieloruského autokrata.

Eugen Rusnák sa počas týždňa vyjadril aj k témam Navaľnyj a Sputnik V. Otravu ruského opozičného politika a následný vykonštruovaný proces zo strany Kremľa nazýva propagandistickou a mediálne-politickou fraškou, ktorú rozdúchava EÚ a USA. Konšpiruje, že západne spravodajstvo celú vec okolo Navaľného vykonštruovalo, mýli sa a podsúva verejnosti falošne mýty a lži o politickej situácii v Rusku. Spochybňuje taktiež pozíciu Navaľného, ako lídra opozície a nazýva ho zahraničným agentom.

Rusnákovi sa taktiež nepozdáva opatrnosť zo strany EÚ voči ruskej vakcíne Sputnik V. Podľa neho je EÚ voči Rusku kritická z dôvodu, že Kremeľ „napreduje vlastnou cestou, rozvíja sa podľa vlastného svedomia a vedomia a celému svetu ukazuje celú prehnitosť, nezmyselnosť a škodlivosť takzvaných „západných hodnôt“ a „euroatlantickej orientácie.“. Taktiež tvrdí, že Brusel šíri bezdôvodne paniku, nenávisť a obavy z Ruskej federácie.   

V inom článku sa Rusnák venuje bieloruskej opozičnej líderke, ktorú pokladá za figúrku, ktorá ma slúžiť záujmom zahraničia. Dôkazom má byť tentoraz to, že zahraničie údajne financuje jej pobyt v Litve. 

Záujmu Paľceva sa nevyhla ani návšteva šéfa európskej diplomacie Josepa Borella v Moskve. Európsku úniu opisuje ako chorú, skazenú pričom súčasne hovorí o „euroatlantickej pandémii“, ktorá sa prejavuje silnou averziou voči Rusku. Zatiaľ, čo Josepa Borella označil za schizofrenika, Lavrov zožal ovácie za rozvážne zvládnutú situáciu. 

Hlavné správy

Ako prvá rezonuje séria vyjadrení hovorcu Kremľa Peskova. V jednom článku zdieľajú vyjadrenie, že zatknutie Navaľného nebude mať vplyv na vzťahy EÚ s Ruskom. Peskov tvrdí, že nedôjde na taký nezmysel, ako prepojenie vyhliadok vzťahov medzi Ruskom a EÚ s prípadom tohto väzňa. Väčšina krajín EÚ sa voči situácii v Rusku stavia kriticky a niektoré z nich dokonca požadujú od Nemecka aby sa postavilo voči Moskve razantnejšie, najmä v prípade dokončenia plynovodu Nord Stream 2. Kritikou a volaním po prísnejších sankciách nešetrí ani Európsky parlament.

V ďalšom vyjadrení Peskov obhajuje hrubú silu, ktorá bola použitá proti demonštrantom na protestoch proti zadržaniu Alexeja Navaľného. Podľa jeho slov orgány činné v trestnom konaní pracujú efektívne a v záujme toho, aby účasť na nepovolených akciách neviedla k provokáciám a horším následkom. Taktiež odmieta, že by počas protestov dochádzalo k policajným represiám. Videá od samotných protestujúcich a správy od zahraničných novinárov a nezávislých pozorovateľov hovoria o niečom inom.

Hlavné správy prinášajú aj vyjadrenia ministra zahraničných vecí Ruskej federácie Sergeja Lavrova. Ten sa kritický vyjadruje na reakciu Západu v kontexte procesu s Navaľným. Podľa neho sú tieto reakcie arogantné a nevhodné. Demonštrácie v Rusku nazýva miernejšími oproti tým, ktoré sa odohrávajú na Západe. 

Lavrov zároveň vyzýva EÚ k väčšiemu boju voči dezinformáciám. Navrhuje a považuje za dôležité vytvoriť s EÚ kanál pre dialóg venujúci sa boju proti dezinformáciám. V tomto prípade ide o veľký paradox. EÚ napríklad na boj proti dezinformáciám, ktoré z veľkej časti pochádzajú práve z dezinformačných médií financovaných ruskou vládou zriadila portál euvsdisinfo.eu.

Ďalší článok sa diplomatom priamo venuje a informuje o ich vyhostení z Ruskej federácie. Konkrétne išlo o diplomatov zo Švédska, Poľska a Nemecka. Dôvodom vyhostenia bolo údajne zúčastnenie sa diplomatov na protestoch proti Navaľného zadržaniu a ich následná podpora ruského opozičného politika. Kremeľ tvrdí, že správanie diplomatov protirečí Viedenskej konvencii. Dotknuté krajiny sa k tomu okamžite vyjadrili a ohradili sa voči tomuto kroku zo strany Kremľa.

Dezinformačný portál priniesol čitateľom aj vyjadrenie Lavrova, ktorý sa viackrát vyjadril, že za opatrnosťou západných krajín ohľadom kúpy a použitia ruskej vakcíny je USA. Podľa Lavrova USA hovorí krajinám aby nekupovali Sputnik V. Hlavné správy v článku rozširujú konšpiráciu a pridávajú tvrdenie, že to by mohol byť aj prípad Veroniky Remišovej. 

Ako už bolo viackrát spomenuté, klasickým obsahom Hlavných správ bývajú výroky Sergeja Lavrova. Šéf ruskej diplomacie tentokrát odsudzuje agresívnu politiku západu voči Rusku pričom dodáva, že západ sa „usiluje transformovať Rusko na „poslušnú“ krajinu a komfortnú zónu pre šírenie vlastných záujmov a pofidérnych hodnôt západného sveta“. 

V jednom z príspevkov Hlavných správ sa snažil autor ironickým spôsobom zdiskreditovať Navaľného poukázaním na to, že všetka kritika vládnych elít, ako aj jeho film, sú nepodložné. Každý kto sa mu postaví je automaticky označený za konšpirátora. 

Hlavné správy sa tiež vyjadrili k udalosti, kedy ukrajinská vláda zakázala 3 televízne programy, pre ktoré bolo charakteristické šírenie ruskej propagandy. Navyše boli priamo späté s rusofilnou stranou Opozičná platforma. Obrovskú náklonnosť tejto strany k Moskve potvrdzuje aj fakt, že Vladimír Putin je krstným otcom dcéry predsedu Opozičnej platformy. V dôsledku kroku ukrajinskej vlády je Volodimir Zelenskyj nazývaný Hlavnými správami napríklad ako diktátor, ktorý bráni slobode slova na Ukrajine.

Témou bola aj návšteva Borella v Moskve. Autor v texte cituje Lavrova, ktorý sa vyjadril pre youtube kanál Solovjov Live, že Rusko je pripravené prerušiť vzťahy s EÚ, „ak ešte raz uvidia, …že v nejakej oblasti EÚ uvaľuje sankcie, ktoré vytvárajú riziko pre ruskú ekonomiku, vrátane citlivých sfér hospodárstva.“ Autor článku navyše hovorí o „rusofóbnom jadre EÚ“, ktoré sa výrazne stavia voči Rusku. Rusko na druhej strane je vždy otvorené dialógu, ak EÚ prehodnotí svoje geopolitické priority. Podľa autora to neboli Rusi, kto inicioval ochladenie vzťahov medzi Bruselom a Moskvou. 

Hlavné správy tiež citovali príspevok Jána Čarnogurského zverejnený na stránke jeho Slovensko-ruskej spoločnosti, kde opisuje situáciu okolo Navaľného ako propagandistickú operáciu.

jednom z príspevkov Hlavných správ je opäť možné badať snahu vykresliť Rusko ako obeť, na ktorú útočí celý svet. Autor cituje Vladimíra Putina, podľa ktorého zahraničné sily majú diskreditovať ruské úspechy v oblasti medicíny.

Od doby, kedy Rusi ako prví prišli s vakcínou, tak sa „západné“ média údajne snažia šíriť iba dezinformácie, ktoré podkopávajú hodnotu ruskej vakcíny. Ruský prezident tiež dodáva, že agresívna politika zadržiavania Ruska bráni ruskému rozvoju a podkopáva hodnoty ruskej spoločnosti.

Téma vakcín bola obsiahnutá aj v inom príspevku Hlavných správ, ktorý sa tentoraz zameral na slová Alexandra Lukašenka. Lukašenko hovorí o ruskej vakcíne iba v superlatívoch pričom podľa neho ide o najúčinnejšiu vakcínu na svete. Samozrejme jej úspech nemôžu ovplyvniť žiadne „posmešné“ reči iných aktérov.

Hlavné správy priniesli aj článok, v ktorom citujú Sergeja Rjabkova. Rjabkov pokladá kroky nového amerického prezidenta za rozvracajúce a prioritne namierené proti Rusku. V článku figurujú pojmy ako protiruské sankcie ako aj to, že dolár je jedovatý zdroj neustálych nepriateľských akcií.

Za mesiac február vydali na sociálnej sieti Facebook Hlavné správy 212 príspekov.

Čo sa týka interakcií, Hlavné správy ich získali približne 156 000.

Hlavný denník

Aj tento mesiac vyprodukoval Hlavný denník veľké množstvo obsahu, čo môžeme vidieť aj na dátach z CrowdTangle.

Článok z dielne Hlavného denníka zdieľa príspevok z ruskej stránky Nation-news.ru. Podľa stránky protesty, ktoré sa spustili po zadržaní Navaľného, pomáhajú organizovať aktivisti, ktorí sú školení v USA. Tvrdia, že na čele týchto aktivistov je Eugénia Čirikova, ktorá sa údajne venuje výskumu a vývoju metód odporu s cieľom zvrhnúť príslušnú vládu. O tom, že protestujúci majú dosť autoritatívnej a korupčnej vlády Vladimíra Putina nie je v článku ani slovo.

V ďalšom príspevku sa Hlavný denník dotkne aj ruskej vakcíny Sputnik V. Celkové vyznenie článku sa dá považovať za agitáciu na schválenie vakcíny Sputnik V na Slovensku, a to aj bez kontrolnej registrácie zo strany EÚ. V druhej časti príspevku autor z Hlavného denníka dáva priestor výrokom predsedu SNS Andreja Danka, ktorý sa stretol s veľvyslancom Ruskej federácie Igorom Bratčikovom. Podľa Dankových slov zhodnotili ,,úspešné obdobie rozvoja slovensko – ruských vzťahov v rokoch 2016 – 2020. Urobili sme obrovský krok v oblasti športu, kultúry, ale i v oblasti novodobých slovensko – ruských vzťahov.“. Danko s chválou na svoju adresu nešetril a nezabudol sa pochváliť, že jeho dobré vzťahy s Moskvou ,,využijeme na to, aby Slovensko bolo jeden z prvých štátov v Európe, ktorý bude mať umožnený prístup k očkovacej látke Sputnik.“.

Hlavný denník priniesol aj preklad článku zo svojho obľúbeného portálu RT, šíriaceho ruskú propagandu vo svete. V tomto príspevku ruskí akademici odporúčajú vrátiť sa k systému päťročného plánovania, ktorý bol príznačný pre ekonomiku Sovietskeho zväzu. Podľa ich slov bude možné zvýšiť minimálnu mzdu, dávky v nezamestnanosti alebo dôchodky. Otázne je ako to chce Kremeľ v praxi realizovať. Ak Moskva plánuje súkromným firmám nariaďovať čo a koľko majú vyrábať a komu to majú predávať, tak naozaj nejde o moc progresívny plán. Nehovoriac o tom, že aj ekonomicky systém Sovietskeho zväzu bol jedným z dôvodov neudržateľnosti a rozpadu tohto režimu.

Hlavný denník prináša aj článok, ktorého titulok sa dá považovať za ukážkový clickbait. Titulok nesie názov ,,USA zase strašia: Jadrová vojna s Ruskom alebo Čínou je reálnou možnosťou“, avšak v samotnom príspevku sa tento naratív, ktorý by robil z USA agresora nenachádza. Článok prináša pohľad Charlesa Richarda zo Stratcomu, ktorý uvádza, že USA bude musieť opäť aktívne súťažiť v zbrojárskych programoch, aby práve agresiu krajín ako Čína a Rusko dokázali udržať na uzde. Upozorňuje taktiež na destabilizujúce správanie týchto krajín, ktoré môže dopomôcť k vzniku konfliktu.

V inom článku už tradične spomínajú konšpiráciu o tom, že Navaľnyj je iba dosadený zahraničnými informačnými službami, pričom sa má jednať o agenta NATO. Práve z tohto dôvodu ruské ministerstvo zahraničia odmieta nazývať Navaľného a jeho spojencov opozíciou. 

Hlavný denník prináša aj informácie z prostredia ruského armádneho priemyslu. Ani tentokrát si autor článku neodpustil spomenúť súperenie Ruska s „agresívnym“ NATO, pričom ruskí experti odporúčajú spustiť protiútok (resp. preventívny úder) s cieľom zastaviť inváziu spojencov NATO. Dodávajú tiež, že Rusko je schopné poraziť NATO v totálnej vojne, avšak v článku chýba dôkaz, ktorý by to potvrdil.

V podobnom duchu bol písaný aj druhý príspevok, v ktorom by mali byť ruské silové zložky schopné zlikvidovať akýkoľvek útok zo strany NATO už v zárodku. 

Kľúčovou témou bola aj ruská vakcína Sputnik V. Článok na Hlavnom denníku priniesol vyjadrenia Vladimíra Putina, ktorý reagoval na otázky týkajúce sa toho, prečo sa nezaočkuje ruskou vakcínou naživo pred kamerami. Ako dôvod uviedol, že sa odmieta ,,opičiť“ po svetových lídroch. Taktiež kampane na podporu vakcinácie označil za ,,šaškovanie“.   

V ďalšom článku na Hlavnom denníku je citovaný rozhovor s ruským doktorom Dimitrim Jedelevom, ktorý bol uverejnený na stránke ruského centra vedy a kultúry. Ten sa púšťa do porovnávania vakcín Sputnik V a Pfizer. Ruská vakcína je s veľkou zaujatosťou v článku označovaná ako číslo 1 v každom smere, pričom vakcínu Pfizer označuje za experimentálnu s množstvom komplikácií. 

Hlavný denník tiež zdieľal vyjadrenia zo statusu Zuzany Belicovej, ktorá výzvy politikov zo strany Za ľudí na požadovanú kontrolu a autorizáciu vakcíny Sputnik V nazýva pokusom o ,,trápne geopolitické hry“ ktorými politici skáču na lep ,,zaslepeným probruselským fanatickým kvázi politikom a političkám…“. Podľa Belicovej ide o ,,trápnu rusofóbiu“

útokom na ministerku investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Veroniku Remišovú, sa pridáva aj europoslanec (pôvodne za ĽSNS) Miroslav Radačovský. Ten tvrdí, že Remišová vzala slovenským obyvateľom možnosť zaočkovať sa ,,skutočne špičkovou ruskou vakcínou“. Ministerkine výhrady označuje za klamstvá a europoslancov, ktorí požadujú autorizáciu ruskej vakcíny Európskou liekovou agentúrou a dôslednú kontrolu nazýva ,,quislingami“. Tento termín sa používa ako synonymum pre zradcov. 

Hlavnému denníku sa za mesiac február podarilo na Facebooku publikovať relatívne veľké množstvo obsahu – približne 1 8000 príspevkov.

Množstvu príspevkov zodpovedá aj vysoký počet interakcií. Hlavný denník ich získal viac ako 584 000.

Extra plus

Priatelia Ruska z Extraplus priniesli čitateľom príspevok zdieľajúci status Ľuboša Blahu. V ňom spochybňuje protivládne protesty v Rusku a ich účastníkov charakterizuje ako deti, ktoré sú oblbnuté americkou propagandou. Kritický sa vyjadruje aj na adresu šéfa diplomacie EÚ Josepha Borella, ktorý odsúdil násilie páchané na protestujúcich zo strany vládnych bezpečnostných zložiek. Naopak, Blaha tvrdí, že Rusko je vďaka Putinovi ,,silná veľmoc, z ktorej srší sebavedomie a rešpekt“.

komentári na dezinformačnom webe autor prichádza s konšpiráciou, že prozápadní politici sa údajne boja Sputnika V z dôvodu, že princíp ruskej vakcíny sa začal vyvíjať ešte v 80-tých rokoch minulého storočia a tým pádom podľa jeho slov je dobre preskúmaný a preverený. Podľa autora článku bola vakcína vyvíjaná v prospech občanov a nie v prospech rastu súkromných farmaceutických firiem. Práve to je podľa autora kameň úrazu a preto nie je Sputnik V prijateľný pre západne spoločnosti a obhajcov kapitalizmu. Vakcínu taktiež nazýva ,,veľkým ruským vedeckým prelomom od doby rozpadu ZSSR“.

Čo sa týka celkového počtu príspevkov na Facebooku, za mesiac február ich Extra plus publikovalo 685.

Za daný meisac získalo Extra plus takmer 94 000 interakcií.

Porovnanie

V poslednej časti sme sa rozhodli taktiež porovnať počet príspevkov a počet interakcií troch vyššie zmienených dezinformačných webov s rovnakými ukazovateľmi médií SME, Aktuality.sk a Denníka N.

Naše 3 dezinformačné weby v priebehu mesiaca február publikovali v súčte 2 700 príspevkov.

Pre porovnanie, 3 „tradičné“ médiá za to isté obdobie publikovali približne o 100 príspevkov menej.

Za sledované obdobie získali dezinformačné weby viac ako 835 000 interakcií. Ťahúňom bol v tejto kategórií (aj v predchádzajúcej) Hlavný denník.

Vo februári získali médiá SME, Aktuality.sk a Denník N v súčte viac ako 1 milión interakcií.

Napriek tomu sa nám však už nejaký čas ukazuje trend, že médiá, ktoré si hovoria „alternatívne“, publikujú na sociálnej sieti často viac obsahu a získavajú porovnateľné množstvo interakcií, ako naše „tradičné“ médiá.

Sme si plne vedomí toho, že tieto samotné štatistiky nedokážu komplexne vyjadriť vplyv a skutočný dosah sledovaných webov. Vyššie zmienené čísla by sme však mali brať ako varovný prst.


Autori: Kristína Márová, Martin Nociar, Matej Spišák

Close